1. Problemanalys
Informationsbehovet kan komma av olika anledningar. T.ex.:
- Informationsbehov inför ett beslut
- Frågor om hur personalen mår (personalundersökningar)
- Hur uppfattar marknaden våra produkter/tjänster (kundundersökningar)
- Finns det potential för vår nya produkt/tjänst
Hela undersökningen bygger på denna analys. En gedigen problemanalys ger grunden för ett bra och användbart resultat i form av nyttig information.
2. Undersökningsdesign
Frågor som ställs och ska besvaras här är; Hur ska informationsinhämtning ske? Är det frågan om en kvantitativ eller en kvalitativ undersökning? (Explorare genomför först och främst kvantitativa undersökningar). Finns det sekundärdata att använda (är ofta kostnadsbesparande) eller behövs det genomföras en ny undersökning, s.k. insamling av primärdata? Ska informationsinsamlingen ske online via dator, telefon, face to face, vi enkätutskick, på annat sätt eller via en kombination av detta.
En annan viktig del i designen är hur många som ska svar på frågorna för att vi ska få ett tillräckligt statistiskt stabilt resultat. Utifrån detta bestämmer man sedan urvalsstorlek baserat på incidensen och beräknat bortfall. I detta steg görs också en mer detaljerad tidsplan utifrån den preliminär tidsplan som har funnits med i offerten.
3. Framtagning frågeformulär
Utifrån problemanalysen, som gett oss svar på vad som ska undersökas och hur informationsbehovet ser ut tar vi tillsammans med kunden fram ett frågeformulär, detta är vårt ”mätinstrument” som kommer att ge oss mätbara svar. Det är viktigt att vi med kortast möjliga formulär får så mycket information som möjligt.
För att få en så hög kvalitet som möjligt får vi inte trötta ut respondenten och vi måste ofta koncentrera oss på den viktigaste informationen. Vi bör prioritera det som är ”need to know” och släppa det som endast är ”nice to know”.
4. Uppsättning av frågeformuläret
Beroende på vilken metod vi valt så måste intervjuformuläret som ska användas vid intervjuerna utformas utifrån detta. För online undersökning måste formuläret programmeras upp i ett lämpligt datainsamlingsprogram. För utskick ska ett snyggt enkätformulär skapas. För telefon och Face to Face intervjuer är det inte lika viktigt med utseendet av formuläret men det är dock viktigt att intervjuaren lät kan läsa frågorna och följa hopprutiner.
5. Test av frågeformulär
Det uppsatta frågeformuläret behöver testas så att de fungerar i en intervjusituation. Det är av stor vikt är att både språket och logiken stämmer med vad som tänkts vid utformandet av frågeformuläret. Tre former av tester kan genomföras;
1. Vi testar formuläret
2. Kunden har möjlighet att testa formuläret (och godkänna)
3. Ett antal ”skarpa” testintervjuer sker mot respondenter.
6. Framtagning av urval
Vid de flesta kvantitativa undersökningar behövs ett urval för att genomföra undersökningen. Urvalet beskaffenhet är beroende på vilken typ av undersökningen det rör sig om. Vid kundundersökningar kan det vara ett kundregister, vid personalundersökningar kan det vara listor på de anställda från företaget och vid undersökningar bland allmänheten finns det ofta behov av att köpa in urval från externa register. Urvalen behöver nästan alltid bearbetas med t.ex. nummersättning, rensning, kontroller etc.
7. Datainsamling
Under datainsamlingen behöver man följa upp så att insamlingen går enligt plan. Frågor kan inkomma som måste besvaras. Oförutsedda problem måste lösas snabbt.
8. Sammanställning av data
Efter att datainsamlingen är klar måste data ställas samman i någon form. Val av program och dataformat måste väljas. Detta är beroende på hur kunden vill att resultatet ska redovisas. Man aggregerar ofta data i form av tabeller med några få förutbestämda nedbrytningar för att få en översyn av resultaten.
9. Analys av data
För att få någon användning av undersökningen måste en analys ske av data. Analysen kan ske på många olika sätt. Dels kan man göra en enklare analys genom att analysera resultaten som vi kan se tabellerna dels kan man göra statistiska analyser med hjälp av den floran av statistiska verktyg som finns.
10. Presentation av resultaten
Beroende på hur kunden vill ha resultaten presenterade för sig sker detta slutligen. Slutresultaten kan överlämnas på många olika sätt, allt från ren data till en fullständig grafisk rapport med muntlig presentation inklusive rekommendationer.
Beroende av hur undersökningssituationen ser ut sker många av stegen samtidigt, iterativt eller i omvänd ordning. I vissa undersökningar kanske något steg helt utelämnas. Explorare hjälper till med hela eller delar av processen ovan. Vi koordinerar och driver processen till det önskade slutresultat är framtaget.