Problemanalys
Du har ett informationsbehov – vilken information behöver samlas in? Vi gör en gedigen problemanalys tillsammans med dig som vi sedan bygger undersökningen på.
Undersökningsdesign
Hur ska informationsinhämtningen ske? Beroende på om det är en kvantitativ eller kvalitativ undersökning finns det flera olika sätt att samla in information på för att få ett tillförlitligt resultat. Här fastställer vi bl.a. datainsamlingsmetod och urvalsstorlek.
Framtagning av frågeformulär
Utifrån problemanalysen och val av metod så tar vi tillsammans med kunden fram ett frågeformulär. Detta fungerar som ett ”mätinstrument” som kommer ge mätbara svar. Vårt övergripande mål här är att få så god kvalitet på slutresultatet som möjligt.
Uppsättning av frågeformulär
Beroende på den metod som valts så måste ett användbart frågeformulär utformas som är optimalt för just den metoden. Det är viktigt att den som ska svara på frågorna kan följa formuläret, förstå frågorna och inte tröttna.
Test av frågeformulär
Det är viktigt att frågeformuläret fungerar som det är tänkt. Därför testar vi så att utformningen fungerar genom några olika steg, bland annat genom att genomföra testintervjuer.
Framtagning av urval
Här tar vi fram det urval som är intressant för undersökningen, det kan vara ett kundregister, medlemsregister en lista på anställda etc. Nästan alla urval behöver dessutom bearbetas ytterligare med t.ex. rensningar, kontroller och nummersättningar.
Datainsamling
Under datainsamlingen behöver man följa upp så att insamlingen går enligt plan. Frågor kan inkomma som måste besvaras. Oförutsedda problem måste lösas snabbt.
Sammanställning av data
När datainsamlingen är klar måste denna sammanställas i lämplig form. Här väljer vi program och dataformat, detta väljs med tanke på hur kunden vill att resultatet slutligen ska redovisas.
Analys av data
För att kunden ska kunna använda undersökningen måste data analyseras. Med den problemanalys vi började med för ögonen genomför vi detta.
Presentation av resultaten
Beroende på önskad leverans och presentation av resultaten får du som kund slutresultatet redovisat. Resultaten kan överlämnas på olika sätt och hur det ska ske bestäms så tidigt som möjligt under undersökningsprocessen.
Beroende av hur undersökningssituationen ser ut sker många av stegen samtidigt, iterativt eller i omvänd ordning. I vissa undersökningar kanske något steg helt utelämnas. Explorare hjälper till med hela eller delar av processen ovan. Vi koordinerar och driver processen till det önskade slutresultat är framtaget.